2/09/2009 07:57:00 PG

Liku-liku kehidupan



Hari ini merupakan hari yang padat seperti biasa. Menyiapkan assignment, menyediakan bahan public speaking, membuat revision untuk test yang sudah dekat.. Alahai begitu kecil ujian masa yang Allah kurniakan kepadaku namun sudah cukup membuatkan aku rasa terbeban. Malam tadi salah seorang muslimat meluahkan perasaan kecewa kerana aku balik awal dari majlis MPKP. Katanya aku tidak memberi komitmen. Mungkin benar. Aku tidak menafikan, kerana aku memang tidak mampu memenuhi kehendak semua orang. Tetapi kenapa luahan sebegini diluahkan kepadaku yang tidak ada jawatan dalam persatuan? Bukan aku hendak berkira sangat bila buat kerja untuk Islam. Tetapi adakah konsep amal jamaie itu ialah buat kerja yang sama beramai-ramai? Mestikah disamaratakan semua tugas? Situasi dan kemampuan setiap individu adalah berlainan. Namun aku lebih gemar untuk menerima sahaja kritikan tersebut. Bagi aku ianya tidak melemahkan ku sebaliknya memberi aku ruang untuk muhasabah diri. Ternyata kerja ku untuk Islam terlalu sedikit.

Satu lagi sikap yang aku tidak gemar wujud di dalam organisasi ialah sikap mengadu tidak kena pada tempatnya. Kenapa untuk mengkritik si A mesti melalui si B hanya semata-mata kerana si B rakan baik si A? Tidakkah kita lupa bahawa apa yang kita buat itu termasuk di dalam kategori mengumpat? Kita bangga bercakap soal dakwah tetapi kita tidak takut dengan amaran Allah yang bermaksud:

"Wahai orang-orang yang beriman! Jauhi lah banyak dari prasangka, sesungguhnya sebahagian daripada prasangka itu adalah dosa, dan janganlah kamu mencari-cari kesalahan orang lain, dan janganlah sebahagian daripada kamu yang sebahagian daripada yang lain. Apakah ada di antara kamu yang suka memakan daging saudaranya yang sudah mati? Tentu kamu merasa jijik. Dan bertaqwa lah kepada Allah, sungguh Allah Maha Penerima Taubat, Maha Penyayang."
[Hujuraat: 12]

Perkara-perkara seperti ini lah yang bakal merosakkan ukhwah. Aku sendiri secara peribadi tidak boleh menerima kritikan si C kepadaku yang disampaikan oleh si D. Bukan kerana kritikan itu tetapi kerana adab dan sikap sebegitu aku kira sebagai biadap. Apakah layak kita bergelar pendakwah tetapi kita lah yang mempromosikan sikap tikam dari belakang?

Allah Knows Best............

Ibnu Abas



0 ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts with Thumbnails