5/06/2009 12:02:00 PTG

Ia Bukan Sekadar Wabak


Mutakhir ini kecoh satu dunia dengan wabak influenza A (selesema babi) yang melanda Mexico dan beberapa buah negara sekitarnya. Namun adakah kerana ia berlaku di Mexico maka kita boleh bersenang lenang merasakan bahawa negara kita berada di zon yang selamat?

Kesemua wabak itu kerja Allah. Itu yang kita harus tanam di dalam pemikiran kita. Ia bukan kebetulan, tapi suatu peringatan daripada Allah kepada hambanya; sama ada yang beriman mahupun yang durhaka.

Kepada yang beriman, ini peringatan daripada Allah supaya teruskan kerja amar makruf nahi munkar agar kalian tidak dibinasakan sekali. Kepada yang durhaka dan engkar, ia peringatan agar kembali ke pangkuan Islam agar kalian sempat memohon keampunan-Nya.

ظَهَرَ ٱلۡفَسَادُ فِى ٱلۡبَرِّ وَٱلۡبَحۡرِ بِمَا كَسَبَتۡ أَيۡدِى ٱلنَّاسِ لِيُذِيقَهُم بَعۡضَ ٱلَّذِى عَمِلُواْ لَعَلَّهُمۡ يَرۡجِعُونَ

Telah timbul berbagai kerosakan dan bala bencana di darat dan di laut dengan sebab apa yang telah dilakukan oleh tangan manusia; (timbulnya yang demikian) kerana Allah hendak merasakan mereka sebahagian dari balasan perbuatan-perbuatan buruk yang mereka telah lakukan, supaya mereka kembali (insaf dan bertaubat)

Sekadar peringatan buat diri dan pembaca semua. Ya. hidup hanya sekali, tetapi bukan untuk enjoy semata-mata. Sebaliknya untuk diisi dengan bekalan yang secukupnya, agar kita tidak fakir di hadapan Allah. Umpama petani yang bercucuk tanam, itu lah kehidupan kita. Di sini kita berkerja, masa menuainya di akhirat sana. Buruk amalan kita, rosaklah hasil tuaian kita. Baik amalan kita, insyaAllah baiklah ganjaran kita perolehi nanti.

Wallahu 'Alam

-Ibnu Abas-

0 ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts with Thumbnails