5/16/2009 03:14:00 PTG

Isu Perak, Bila Akan Selesai?

Hari ini baru aku sempat membaca beberapa berita penuh berkaitan kes MB Perak di utusan dan harakahdaily. Entah lah, sukar untuk aku faham. Apa sebenarnya yang ditakuti BN sehingga mereka sedaya mungkin mahu mengekalkan kerajaan haram mereka dan mengelak untuk pembubaran DUN Perak.

Membazir? Usah buat lawak. Kalau hendak buat lawak antarabangsa masuklah 'Raja Lawak'. Rakyat bukan tak kenal perangai boros BN. Kenapa bila melibatkan hak rakyat maka baru lah timbul isu pembaziran. Takkan BN lupa bahawa mereka telah berjaya mencipta 'Malaysia Book of Records' pada PRK Kuala Terengganu yang lalu dengan belanja yang begitu besar?

Malah kenyataan Tun Dr Mahathir baru-baru ini juga jelas menyindir tindakan penyecut BN yang tidak mahu pembubaran DUN sebagai jalan penyelesaian. Beliau menyatakan BN mempunyai potensi besar untuk kalah jika dun dibubarkan. Keyakinan yang sama beliau luahkan suatu masa dahulu di PRK Permatang Pauh. Bagi aku, ADUN 'putera katak' wajar letak jawatan dan diadakan semula PRK. Ia jelas kerana PRU lalu rakyat memilih mereka atas tiket parti, bukan tiket bebas (individu). Justeru kalau mereka hendak manjadi katak sumpahan sekali pun, lepaskan lah jawatan dan lihat sama ada rakyat mahu atau tidak putera-putera katak menjadi ADUN mereka. Kalau benar BN tulus dan ikhlas menghormati hak rakyat Perak, kembalikan hak mereka menentukan calon pilihan mereka di PRK.

Cukup memualkan membaca petikan kenyataan Najib apabila beliau menyatakan kepentingan rakyat harus diutamakan. Adakah sudah nyanyuk sehingga lupa akan najis yang dia sendiri buat? Siapakah yang pentingkan perut sendiri bila merampas hak rakyat dengan cara yang begitu kotor? Malah siapa yang mencemarkan undang-undang yang mereka sendiri agungkan selama ini? Malaysia sudah berubah rupa, dari demokrasi kepada undang-undang Rimba yang diketuai 'Beruk Tua'

Wallahu 'Alam

-Ibnu Abas-

0 ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts with Thumbnails