5/03/2009 01:04:00 PTG

Konflik

Konflik di dalam sesebuah hubungan adalah perkara biasa. Tidak pun, sedikit pasti ada. Sedangkan Nabi Sallahu alayhi wasallam pun pernah berkonflik dengan Aisyah R.A., inikan pula kita manusia biasa yang lemah jiwanya. Pagi tadi selepas Subuh aku secara tidak sengaja bertengkar dengan seorang sahabat yang aku kira bagai adik sendiri. Pada mulanya aku ingin bertanya dengan baik tapi entah macam mana dua-dua meletup dicucuk jarum syaitan laknatullah.

"Kau ni tak pandai jaga hati kawan!" jerkah dia.

"Memang aku tak pandai jaga hati kawan!" aku pun menyirap umpama disiram petrol.

Tidak lama dia keluar dari bilik, dan aku termenung sendirian. 'Astagfirullah... apa aku buat ni?' aku mengomel sendirian.

Kemudian aku menyambung menelaah buku PD, terbaca pula tentang Managing Interpersonal Conflict Successfully. Adeh, macam tahu-tahu je apa masalah aku buku ni.

Jadi aku teringin nak share beberapa pilihan yang kita boleh buat bila berlaku konflik dengan sahabat / member kita.

1. Mengelak (Avoidance); secara mudahnya aku katakan menyerah kalah. Sesuai kalau seorang jenis api lagi seorang jenis air. Pilihan ni sesuai kalau konflik yang berlaku tu merupakan perkara remeh temeh. Jadi kalau kita mengalah pun tiada rugi apa pun, cuma kena korbankan sedikit ego.

2. Kompromi (Compromise); penyelesaian melalui rundingan (negotiated solution). Kalau pilih untuk berkompromi, kita kena bersedialah untuk berkorban sedikit kepentingan peribadi kedua-dua pihak.

3. Memberi ruang (Accomodation); yang ni pilihan paling sukar. Sebab kita terpaksa korbankan kepentingan kita untuk menyelesaikan konflik kedua-dua pihak. Tapi ia berkesan apabila kita lebih penting persahabatan perbanding kepentingan peribadi kita =)

Wallahu 'Alam

-Ibnu Abas-

P/S: Habis exam tadi memang best, soalan senang pastu dapat message 'adik' aku tu mintak maaf. Jadi dah berbaik pun. Biasalah adik beradik gaduh. Pagi bertumbuk pun petang boleh main game PES sama-sama semula. Hehe...

0 ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts with Thumbnails