5/15/2009 09:21:00 PTG

Sesuatu yang Hilang

Lama betul aku tidak dapat update blog ni. Bukan tidak mahu tetapi kerana sibuk yang teramat sangat dengan aktiviti yang padat sepanjang minggu lalu. Alhamdulillah segalanya berjalan lancar. Di bawah ni sengaja aku upload photo pasukan polis muslimah Iran. Mungkin ramai yang masih tidak tahu, jadi boleh lah dijadikan penambah pengetahuan am kalian. Hehe






JIHAD

Kadang-kadang aku terfikir, kenapakah umat Islam Iran yang majoritinya berfahaman Syiah lebih Islamic berbanding negara-negara yang didominasi oleh Sunni (Ahl Sunnah wal Jamaah). Terasa malu pun ada, kerana kita menuduh mereka sesat (hakikatnya, memang pun kalau dinilai dari neraca aqidah) tetapi dari sudut melaksanakan dan mendaulatkan Islam, mereka lebih terkehadapan.

Semuanya tidak lain kerana kita kehilangan satu elemen penting di dalam Islam, iaitu roh Jihad.

Ya, memang tidak dapat disangkal perkataan jihad agak janggal dan pelik untuk dikatakan oleh orang ramai. Sepertimana kwajipan dakwah merupakan perkara yang asing, begitu jugalah jihad.

Malah tidak ada disentuh berkenaan jihad di dalam silibus pengajian Islam di dalam sistem pendidikan di negara kita. Mungkin kerana itulah ia kelihatan pelik, malah boleh dikatakan tidak wujud langsung semangat jihad di dalam diri kebanyakkan ummat Islam di dalam negara kita. Lebih menyedihkan ramai yang keliru sehingga menganggap jihad adalah punca terrorism. Fitnah sebegini akan terus terjadi apabila kehilangan ilmu dan pengetahuan tentang jihad di kalangan umat Islam. Inilah yang berjaya ditanam oleh golongan kuffar dan sekular.

Aku pernah membaca buku karya As-Syahid Imam Hasan al-Banna di mana beliau menyebut bahawa Islam adalah jihad dan mujahadah; yakni menggunakan semaksima mungkin tenaga untuk mempertahankan diri daripada musuh.

Ia terbahagi kepada tiga jenis; iaitu jihad melawan musuh yang nyata, jihad melawan musuh yang tersembunyi (syaitan), dan jihad melawan jiwa nafsu.

Semua ini telah dinyatakan oleh Allah Subhanahu wa Taala di dalam al-Quran;

وَجَـٰهِدُواْ فِى ٱللَّهِ حَقَّ جِهَادِهِ
Dan berjihadlah kamu pada jalan Allah dengan jihad yang sebenar-benarnya
[Surah al-Hajj: 78]


Juga dinyatakan di dalam firman-Nya yang lain;

ٱنفِرُواْ خِفَافً۬ا وَثِقَالاً۬ وَجَـٰهِدُواْ بِأَمۡوَٲلِڪُمۡ وَأَنفُسِكُمۡ فِى سَبِيلِ ٱللَّهِ‌ۚ
Pergilah kamu beramai-ramai (untuk berperang pada jalan Allah), samada dengan keadaan ringan (dan mudah bergerak) ataupun dengan keadaan berat (disebabkan berbagai-bagai tanggungjawab) dan berjihadlah dengan harta benda dan jiwa kamu pada jalan Allah (untuk membela Islam).
[Surah at-Yaubah: 41]


Rasulullah Sallahu'alayhi wasallam juga telah bersabda yang bemaksud:

Bermujahadahlah menghadapi hawa nafsu kamu seperti mana kamu bermujadahah menghadapi musuh kamu.

Ketiga-tiga jihad yang disebut tadi adalah jihad yang akan terus berlaku sehingga hari kiamat, kerana tiada pertahanan untuk diri kita menghadapi musuh melainkan dengan jihad. Tiada faktor yang melemahkan umat Islam hari ini dan sepanjang zaman melainkan kerana meninggalkan jihad di jalan Allah.

Wallahu 'Alam

-Ibnu Abas-

1 ulasan:

Aku Lemah berkata...

Orang Sunni lemah sekarang ni pun sebab diorang hidup dalam kesesatan.

Catat Ulasan

Related Posts with Thumbnails