5/18/2009 05:31:00 PTG

Setitis Air Mata Ibu


Pagi semalam aku sempat mengikuti talkshow 'Setitis Airmata Ibu' anjuran Nisaa Shah Alam bertempat di Dewan Masjid Negeri Shah Alam. Alhamdulillah seperti yang aku jangkakan ramai yang hadiri ke talkshow tersebut. Oh ye, penceramah yang dijemput ialah Ust Hasrizal bin Abdul Jamil dan Dr. Robiah K. Hamzah.

Apapun, pengisian pagi tadi cukup bermakna dan menambah banyak ilmu buat diriku dan hadirin yang hadir. Terutama tentang permasalahan yang timbul di dalam institusi kekeluargaan.

Banyak isu yang disentuh di dalam masa yang aku kira tidak mencukupi (iya lah bila dah sedap mendengar memang takkan cukup). Pada permulaan forum, Ust Hasrizal menyentuh tentang kemuliaan seorang ibu di sisi Islam dan betapa hebatnya doa seorang ibu.

Antaranya seperti yang dinyatakan oleh Allah Subhanahu wa Ta'ala di dalam surah al-Isra' ayat 23;

وَقَضَىٰ رَبُّكَ أَلَّا تَعۡبُدُوٓاْ إِلَّآ إِيَّاهُ وَبِٱلۡوَٲلِدَيۡنِ إِحۡسَـٰنًا‌ۚ إِمَّا يَبۡلُغَنَّ عِندَكَ ٱلۡڪِبَرَ أَحَدُهُمَآ أَوۡ كِلَاهُمَا فَلَا تَقُل لَّهُمَآ أُفٍّ۬ وَلَا تَنۡہَرۡهُمَا وَقُل لَّهُمَا قَوۡلاً۬ ڪَرِيمً۬ا

Dan Tuhanmu telah perintahkan, supaya engkau tidak menyembah melainkan kepadaNya semata-mata dan hendaklah engkau berbuat baik kepada ibu bapa. Jika salah seorang dari keduanya atau kedua-duanya sekali, sampai kepada umur tua dalam jagaan dan peliharaanmu, maka janganlah engkau berkata kepada mereka (sebarang perkataan kasar) sekalipun perkataan "Uh" dan janganlah engkau menengking menyergah mereka, tetapi katakanlah kepada mereka perkataan yang mulia (yang bersopan santun)

Surah al-Isra': ayat 23


Ayat tersebut menggambarkan betapa Allah memuliakan ibu dan bapa sehinggakan tidak boleh kita merungut walaupun 'uh!', 'isk' dan sewaktu dengannya.

Malah pernah terjadi kepada seorang sahabat yang kuat beribadat namun kerana tidak menjaga hati ibunya dia diberi ujian yang cukup berat oleh Allah Ta'ala.




Selain itu Ust Hasrizal juga menyentuh tentang nafkah anak-anak yang perlu ditunaikan oelh ibu bapa.

Pertamanya nafkah fizikal. Kebanyakkan ibu bapa tiada masalah di dalam menyediakan nafkah fizikal seperti makanan, permainan, pakaian dan sebagainya. Namun mungkin akan mula menghadapi masalah untuk menyediakan nafkah yang kedua yakni nafkah pendidikan. Pendidikan bukanlah untuk si anak memperoleh ilmu bagi menghadapi kehidupan di dunia tapi juga ilmu untuk persiapan diri untuk bertemu dengan-Nya.

Ketiganya ialah nafkah emosi. Setiap insan pasti memerlukan perhatian daripada orang lain bagi mencapai kestabilan emosi. Begitu juga si anak. Luarannya, kadang-kadang kita hanya nampak kenakalan, kedegilan dan seribu macam 'pengel' lagi. Namun hakikat kebanyakkan tindakan anak merupakan cetusan emosi. Marahnya, gembiranya, gelak tawa, tangisan malah tindakan memberontaknya adalah berpunca daripada satu sumber yakni emosi.

Nafkah yang keempat juga penting bagi memastikan si anak benar-benar sempurna nafkahnya, iaitu nafkah rohani. Memberi apa yang si anak perlu, bukan apa yang kita tahu. Itulah antara mutiara kata Ust Hasrizal yang aku ingat. Kasih sayang seorang ibu dan bapa sahaja tidak cukup jika tidak ditanam rasa kasih kepada yang Maha Agung, Allah Subhanu wa Ta'ala.

Wallahu 'Alam

Bersambung...

-Ibnu Abas-

0 ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts with Thumbnails