6/12/2009 08:12:00 PG

Huraian Berhubung Aliran Wahabi

Saya mohon jasa baik ustaz untuk menghuraikan satu permasalahan yang saya dan jemaah surau di tempat kami (di Selangor) hadapi. Sekarang tersebar, sama ada melalui percakapan orang ramai, mahupun melalui "handbil" yang mendakwa golongan Wahabi itu sesat, benarkah dakwaan itu?

Apakah sebenarnya Wahabi, adakah ia satu ajaran baru dalam Islam, atau satu mazhab lain daripada Ahl Sunnah wal Jamaah? Seorang imam di tempat kami tidak membaca apa-apa selepas solat fardhu, tindakannya menyebabkan ramai ahli jemaah benci kepadanya, ada orang kata dia Wahabi, adakah sah solat fardhu di belakangnya?

ROHANI MH, SELANGOR

Jawapan

Istilah Wahabi ini dicipta oleh kalangan tertentu untuk ikut menambahkan lagi keadaan rawan dan perpecahan baru dalam jasad umat Islam kerana pelbagai tujuan. Presiden Rusia, Vladimir Putin ketika ditanya mengapa beliau menyerang umat Islam di Chechnya, menafikannya dan berkata pihaknya bukan memerangi umat Islam tetapi memerangi kumpulan Wahabi.

Istilah ini semacam alasan yang kuat baginya untuk membunuh dan melakukan kezaliman terhadap umat Islam di Chechnya yang kebanyakannya menganut mazhab Syafi'e. Demikian juga apabila Amerika menyerang dan membunuh ramai orang awam, wanita dan kanak-kanak di Afghanistan, Iraq dan beberapa negara Arab yang lain mereka menggunakan istilah al-Qaeda sebagai alasan untuk menjustifikasikan kejahatan tersebut. Perkataan-perkataan yang tidak konkrit dan jelas ini kerap diperalat untuk menjadi asas atau sebab melancarkan peperangan, pembunuhan, penangkapan dan pelbagai alasan lain untuk memangsakan siapa sahaja yang mereka suka atau yang mereka benci. Malah inilah alat penjajahan baru terhadap dunia Islam.

Sebab itu kita perlu lebih teliti dan berhati-hati dalam berhadapan dengan permasalahan seperti ini sesuai dengan firman Allah dalam Surah al-Hujurat yang bermaksud: "Hai orang-orang yang beriman, jika datang kepadamu orang fasik membawa suatu berita,maka periksalah dengan teliti agar kamu tidak menimpakan suatu musibah kepada suatu kaum tanpa mengetahui keadaannya menyebabkan kamu menyesal atas perbuatan kamu itu." (QS.49:6)

Gerakan dakwah yang dipimpin oleh Syaikh Muhammad Abdul Wahhab adalah kumpulan dakwah salafiyah. Kumpulan ini adalah sebahagian gerakan-gerakan islah (reformasi) yang muncul menjelang masa-masa kemunduran dan kebekuan pemikiran di dunia Islam. Dakwah salafiyah ini menyerukan agar aqidah Islam dikembalikan kepada asalnya yang murni, dan menekankan kepada pemurnian erti tauhid daripada syirik dengan segala manifestasinya. Sesetengah pihak orang awam menyebut dakwah ini dengan gelaran Wahabi, kerana dinisbahkan kepada pendirinya, iaitu Muhammad bin Abdul Wahhab (1115-1206 H / 1703-1791 M). Meski pun sebenarnya nisbah itu tidak tepat kerana nama sebenar tokoh berkenaan adalah Syaikh Muhammad manakala Abdul Wahhab adalah nama bapa beliau yang sewajarnya tidak dilibatkan dengan hal ini.

Syaikh Muhammad bin Abdul Wahab adalah seorang ulama yang sangat tegas dan lantang dalam menyeru kepada ajaran tauhid. Beliau seorang ulama yang karismatik dan disegani sehingga mampu mendakwahi para penguasa untuk kemudian bekerjasama menghancurkan pelbagai kemusyrikan yang ada di masyarakat, seperti penguasa Unaiyah yang bernama Othman bin Muammar atau dengan Pangeran Muhammad bin Su'ud sebagai penguasa Dir'iyah yang kemudiannya diteruskan oleh puteranya yang bernama Pangeran Abdul Aziz bin Muhammad bin Su'ud sehingga Syaikh meninggal dunia.

Di antara prinsip-prinsip dakwah salafiyah:

1. Pendiri mazhab ini, lumrahnya adalah bermazhab Hanbali.
2. Menekankan untuk sentiasa merujuk kepada al-Quran dan as-Sunnah dalam permasalahan aqidah.
3. Berpegang teguh dengan Manhaj Ahl Sunnah wal Jamaah.
4. Menyeru kepada pemurnian erti tauhid.
5. Menetapkan tauhid asma dan sifat Allah tanpa tamsil (perumpamaan), takyif dan takwail (interpretasi).
6. Menentang segala bentuk bid'ah dan khurafat.
7. Menentang segala betuk ungkapan, salah laku tarekat sufistik yang menyimpang dan diserapkan ke dalam agama yang tidak pernah ada sebelumnya.
8. Melarang berkata-kata tentang Allah tanpa ilmu, berdasarkan firman Allah: "(Mengharamkan) mengada-adakan terhadap Allah apa yang kamu tidak ketahui." (QS. Al-A'raf: 33)
9. Segala bentuk didiamkan oleh hukum syarak adalah dimaafkan. Tidak ada seorang pun berhak mengharamkannya, mewajibkan atau memakruhkan berdasarkan firman Allah, "Janganlah kamu menanyakan hal-hal yang jika diterangkan kepadamu, nescaya menyusahkan kamu, dan jika kamu menanyakan pada waktu al-Quran itu sedangkan diturunkan, nescaya akan diterangkan kepadamu. Allah memaafkan (kamu) tentang hal-hal itu. Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang." (Al-Maidah: 101)

Dalam era kemunduran dan pertelingkahan lahir pelbagai tuduhan dan kecaman yang tidak semestinya benar atau mewakili suatu aliran kumpulan dakwah reformis yang utama. Tuduhan-tuduhan ini terbit dari kebencian atau kesilapan pendekatan dakwah orang tertentu yang membawa dakwah salafiyah itu sendiri sehingga menimbulkan kekeruhan hubungan dan salah faham yang merosakan imej baik kumpulan berkenaan. Ini ditambah dengan usaha jahat musuh Islam untuk meningkatkan lagi kadar perpecahan dan perkelahian dalaman sesama umat Islam agar mereka mudah dijajah semula.

(Jawapan oleh Ust Abdul Ghani Shamsudin di dalam Harakah 22-25 Disember 2008)


P/S: Sila baca dengan pemikiran yang bebas daripada belenggu "doktrin menyesatkan orang". Kita adalah daie, bukan penghukum yang kerjanya melabel orang sebagai Wahabi, sesat dan sebagainya.

Wallahu 'Alam

-Ibnu Abas-

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

posting yang bagus..

Catat Ulasan

Related Posts with Thumbnails