6/16/2009 02:42:00 PTG

Susahnya khusyuk

"L, aku nak tanya kau sikit boleh?" tegur seorang kawanku dalam kelas.

"Boleh, insyaAllah. Apa dia?" Balasku ringkas.

"Macam mana khusyuk dalam solat ek? Aku rasa macam mustahil lah!"

"Oh pasal tu... Ingatkan nak pinjam duit, kalau duit memang takde. Hehe.." sempat aku bergurau.blogger-emoticon.blogspot.com

"Isk ko ni... Aku tau kau pun bukan layak jadi 'ah long'! Haha..." Cis, pandai betul dia ni kenakan aku balik.

"Yelah. Berbalik kepada soalan kau tadi, khusyuk ni bukan lah benda yang mustahil. Tapi ia sesuatu yang kau kena usahakan!" Jelas ku bersemangat.

"Isk aku dah usaha la tu, tapi masih juga dalam solat naik bas kuning! Haha.. "

"Engkau ni.. aku nak terangkan ni jangan lah buat lawak plak. Hilang ilmu nanti kalau kita bantai gelak sakan. Hehe.."

"Okey-okey... Aku setia dan tekun mendengar ni. Huhu.. " Dia buat-buat muka serius. Dalam hati nak je aku ketuk budak ni.

"Okey, aku pernah baca dalam satu buku karangan Ust Zaharuddin, beliau terangkan dengan cukup ringkas cara untuk khusyuk dalam solat. Antaranya, al-tafahhum. Yakni kita memahami semua bacaan di dalam solat dan hayati maknanya. Macam kita baca poem la kan, kalau tak faham mana nak datang feel. Hah, kau dah tau makna semua bacaan belum?"

"50-50.. Hehe" Jawabnya bersiput-siput malu.blogger-emoticon.blogspot.com


"Haa, elok la lepas ni cuba kau hafal dan hayati semua bacaan dalam solat tu. Okey, yang kedua ialah al-ta'zim. Yakni kita merasakan kebesaran Allah seolah-olah kita berada di hadapan-Nya. Itu lah konsep Ihsan; kita beribadat seolah kita nampak Allah, atau paling kurang kita yakin Allah nampak kita. Ketiga ialah al-haybah; iaitu kita hadirkan rasa gerun terhadap Allah Subhanahu wa Taala. Umpama kita nak menghadap raja, malah lebih gerun lagi. Demikianlah yang selayaknya ketika menghadapi Raja bagi segala yang ada di langit dan bumi. Ok faham setakat ni?" Aku berhenti mengambil nafas.

"Okey faham.. teruskankan."

"Seterusnya ialah al-rajak; yakni kita mengharap ibadah kita yang sesekali leka ni akan diterima oleh Allah. Yelah, orang macam kita ni susah nak khusyuk betul-betul. Dah cuba fokus pun ada saja anasir luar masuk ke dalam otak kita ni. Ingat barang hilang lah, assignment lah, ada je teknik syaitan profesional ni nak distract kita. Jadi kita kena lah bersangka baik dengan Allah dan mengharap sepenuh hati agar Allah terima ibadah kita yang kekurangan tu."

"Betul juga cakap kau, selalunya bukan aku tak cuba fokus. Tapi tiba-tiba je ingat perkara yang aku tak ingat kat luar solat. Haish... macam-macam hal."

"Sebab tu aku kata syaitan professional. Hehe.. Akhir sekali ialah al-hayak; iaitu kita kena ada rasa malu dengan Allah. Malu sebab kita selalu cuai melaksanakan perintah-Nya dan serba kekurangannya dalam melakukan ibadah terhadap-Nya. Wallahu 'Alam.. itu je la sedikit ilmu yang aku boleh share. Apa yang penting ilmu sikit tu lah kita amal. Tahu banyak tak amal tak guna gak." sempat aku memberi nasihat.

"InsyaAllah, al-tafahhum, al-ta'zim, al-haybah, al-rajak dan al-hayak. Betul kan?"

"Ha'ah.. tapi jangan hafal je. Praktis!"

"Hehe okey... TQ!" Sebelum beredar sempat dia mengenyit mata kat aku. Ish budak ni... Sabar jelaaa...

(Cerita di atas adalah rekaan semata-mata, walaupun mungkin ada kaitan dengan mereka yang masih hidup mahu pun yang telah meninggalkan dunia)blogger-emoticon.blogspot.com

-Ibnu Abas-

0 ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts with Thumbnails