10/23/2009 07:35:00 PG

Jangan Berputus Asa


  
Allah SWT dengan sifat Maha Pengampun-Nya melarang kita selaku hamba-Nya daripada berputus asa dalam memohon keampunan-Nya. Malah Dia mengampuni semua dosa siapa sahaja yang bertaubat kepada-Nya.

Sememangnya kita manusia yang lemah, tidak mungkin kita suci daripada dosa. Namun tidak juga bererti kita sengaja melakukan dosa tanpa rasa takut dan malu kepada Allah. Adalah suatu perkara yang hina, kita hilang rasa malu untuk melakukan maksiat sehingga berasa bangga atas maksiat yang dilakukan.

Di dalam suatu hadith shahih disebut:
"Semua orang di antara kalian pasti pernah melakukan dosa dan sebaik baik orang yang melakukan dosa ialah mereka yang mahu bertaubat"
Begitu juga hadith yang berbunyi:

"Demi Dzat yang menggenggam jiwaku, sekiranya kalian tidak pernah berbuat dosa, sungguh aku khuatir bahawa kalian akan melakukan hal yang lebih berbahaya daripada sekadar dosa, iaitu ujub (kesombongan)"


Bersama lah kita renung dan muhasabah diri ini. Perhatikan segala nikmat yang Allah kurniakan kepada kita, dan banding dengan ujian yang diberikan-Nya. Nescaya kita mendapati lebih banyak nikmat diberikan berbanding ujian.

Sekian

Wallahu 'Alam

-Ibnu Abas-




0 ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts with Thumbnails