10/28/2009 11:13:00 PG

Peperiksaan, Bukan Matlamat Kita

Menjelang peperiksaan, pasti ramai yang gelisah, gundah gelana, takut gagal dan pelbagai perasaan bercampur baur. Mungkin masih ramai di kalangan kita yang kurang (atau tidak) sedar tentang hakikat sebenar peperiksaan lalu menjadi peperiksaan sebagai matlamat kita belajar.

Suka aku memetik kata-kata Imam Syafi'e yang berbunyi:

Barangsiapa yang mencari ilmu dengan perasaan sombong dan merasa tidak perlu kepadanya maka dia tidak akan pernah berhasil dan barangsiapa mencari ilmu dalam seribu kesusahan tapi dia bersungguh-sungguh maka dia akan berhasil
Cuba tanya diri kita, atas dasar apa kita risau tidak dapat A? Adakah mendapat A sudah cukup memuaskan hati kita untuk berasa bangga?



Baik, cuba lihat sekeliling kita. Dalam masyarakat kita sendiri. Berapa ramai orang bijak pandai yang melawan Islam? Berapa ramai orang bijak menindas golongan rakyat bawahan (yang mereka anggap tak bijak)?

Ilmu yang kita perolehi, kalau pun banyak tapi sekadar hafalan semata-mata belum tentu menjamin kita untuk mendapat nur hidayah daripada Allah SWT. Lipat gandakan usaha untuk faham berbanding hafal. Apa yang kita hafal belum tentu kita faham, tetapi apa yang kita faham insyaAllah mudah kita hafal.

Selamat menempuh minggu peperiksaan dengan niat yang betul!

"Berilah peringatan kerana sesungguhnya peringatan itu berguna bagi orang mukmin"

Wallahu 'Alam

-Ibnu Abas-

0 ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts with Thumbnails