11/26/2009 12:10:00 PTG

Kematian

Selasa yang lalu seorang sahabatku kehilangan abangnya. Abangnya meninggal disebabkan sesak nafas. Ironinya aku tidak berada di kampung ketika itu. Jadi tidak dapat menolong memandikan dan mengebumikan jenazah si mati.
 

Namun apa yang paling menyedihkan aku, sahabatku itu menceritakan bagaimana orang kampung 'melayan' Almarhum. Dia dihukum kerana kesalahan lalunya. Tidak ada orang kampung yang mahu memandikan jenazah Almarhum! Akhirnya ibu sahabatku itu sendiri yang mengetuai memandikan jenazah si mati. Mujurlah ibu sahabatku itu pernah mengambil kursus pengurusan jenazah. Ada lah beberapa orang kampung yang turut membantu selepas itu.




Lebih mengecewakan, ada di antara mereka yang merupakan 'ahli masjid' tetapi bukan sahaja tidak menolong malah mengumpat si mati pula tu! Astagfirullah.. Jahilnya manusia hari ini. Ada yang menuduh Almarhum mati kerana jangkitan HIV, sebab tu mereka tidak mahu memandikannya. Ya Allah, apalah penyakit hati umat Islam hari ini. Penuh dengan prasangka dan hasad sehingga orang yang telah meninggal pun mereka jadikan bahan umpat! Kalau lah Allahyarham mati disebabkan HIV sudah pasti pihak hospital yang mengambil alih dan tertulis di dalam surat kematian. Mereka membuat andaian seolah-olah mereka tahu seba serbi walhal mereka hanya mendapat 'dosa kering' secara percuma.

Tidakkah mereka membaca al-Quran?
" Adakah kamu suka memakan daging mayat saudara kamu ? " ( Al-Hujurat : 12 )
Atau mereka membacanya sekadar di kerongkong? Malah di dalam satu hadith ketika Jabir r.a mengatakan bahawa dia bersama Nabi SAW di satu tempat dan terbau busuk di tempat itu, lalu Nabi SAW berkata  " Adakah kamu tahu apakah bau ini ? , inilah bau orang-orang yang mengumpat orang mukmin" (Ahmad, dengan perawinya thiqat).

Aku hanya mampu memberi sedikit nasihat untuk menenangkan sahabatku ketika aku melawat beliau semalam:
"Abang kau memdapat pahala percuma pada hari kematiannya. Di akhirat nanti sama ada mereka yang mengumpat itu akan memberikan pahala mereka kepada abang kau ataupun mereka yang bakal memikul dosa-dosa abang kau."
 Semoga Allah merahmati Almarhum dan mengampuni dosa-dosa lalunya....

Wallahu 'Alam

-Ibnu Abas-

1 ulasan:

Muslimah Marsi berkata...

semoga almarhum ditempatkan bersama orang2 yg soleh..

Catat Ulasan

Related Posts with Thumbnails