11/11/2009 08:13:00 PG

Taufiq dan Hidayah


Di dalam doa Qunut yang sering kita baca:





"Ya Allah! berilah kami petunjuk bersama orang yang telah Engkau berikan petunjuk"

Namun sejauh mana kita memahami doa yang kita baca tersebut? Apakah yang dimaksudkan dengan petunjuk? Apakah maknanya, 'tunjukilah kami kebenaran sebagaiman orang-orang yang telah Engkau tunjuki?' Atau maknanya tunjukilah kami kebenaran dan berilah kami taufiq untuk menempuhinya? Jawapannya iaitu yang kedua.

Di dalam doa tersebut sebenarnya kita meminta kepada Allah diberikan hidayah (petunjukan kebenaran) dan juga taufiq agar kita menjalankan atau melaksanakan tuntutan hidayah / kebenaran tersebut. Bererti kita memohon kepada Allah agar diberi ilmu dan kekuatan untuk beramal.



Apa yang sering terjadi hari ini, ramai manusia memperoleh ilmu (petunjuk kebenaran) tetapi mereka tidak mendapat manfaat ilmu tersebut lantaran tidak beramal dengannya. Maka ilmu itu menjadi sia-sia bahkan berbahaya. Kenapa?

Kerana orang yang memiliki ilmu tetapi tidak beramal dengannya, ilmunya itu bakal menjadi bencana buat dirinya.

Contoh ilmu yang tidak diiringi dengan perbuatan iaitu seperti dinyatakan Allah dalam surah  Fushshilat ayat 17 yang bermaksud:

Adapun kaum Thamud, maka Kami beri petunjuk kepadanya, lalu mereka mengutamakan kesesatan dari hidayat petunjuk lantas mereka disambar oleh petir azab yang menghina dengan sebab apa yang mereka telah lakukan.

Kaum Tsamud walaupun telah diberikan petunjuk yang jelas tentang kebenaran tetapi mereka menolak dan tidak mahu beramal (beriman) dengannya. Akhinya mereka dibutakan daripada melihat petunjuk tersebut dan diazab oleh Allah SWT. Naudzubillah min zalik!

Begitu juga ilmu dan penjelasan termasuk dalam petunjuk iaitu seperti disebut di dalam surah Asy-Shuura ayat 52:

Dan demikianlah Kami wahyukan kepadamu (wahai Muhammad) Al-Quran sebagai roh (yang menghidupkan hati) dengan perintah Kami; engkau tidak pernah mengetahui (sebelum diwahyukan kepadamu): Apakah Kitab (Al-Quran) itu dan tidak juga mengetahui apakah iman itu; akan tetapi Kami jadikan Al-Quran: Cahaya yang menerangi, Kami beri petunjuk dengannya sesiapa yang Kami kehendaki di antara hamba-hamba Kami dan sesungguhnya engkau (wahai Muhammad) adalah memberi petunjuk dengan Al-Quran itu ke jalan yang lurus
Ayat tersebut menunjukkan bahawa al-Quran diturunkan untuk memberitahu akan ilmu yang tidak pernah diketahui manusia. Sebab itulah hingga hari ini apabila dikaji masih banyak ilmu yang tersembunyi di dalam al-Quran dan terbukti secara saintifik! SubhanaLlah!

Juga disebut bahawa Nabi SAW adalah ditugaskan untuk memberi petunjuk ke jalan yang lurus (bukan taufiq).

Manakala petunjuk berupa taufiq (memberi kekuatan untuk melaksanakan) pula adalah seperti yang kita sering ucapkan dalam surah al-Fatihah:

Tunjukilah kami jalan yang lurus [al-Fatihah: 6]
Maka adalah penting untuk kita fahami bahwa apabila kita membaca ayat tersebut, adakah kita memohon dikurnia ilmu tanpa amal? Atau amal tanpa disandari ilmu? Atau mungkin yang ketiga iaitu dikurnia ilmu dan amal bersama-sama?

Sebenarnya kita memohon kepada Allah agar dikurnia ilmu dan amal perbuatan. Baru lah ilmu itu bertindak sebagai petunjuk, dan amalan itu dikira sebagai taufiq.

Penting juga untuk kita menyedari hakikat bahawa taufiq ini milik Allah semata-mata. Sedang manusia hatta Nabi SAW sendiri hanya mampu memberi petunjuk berupa bimbingan, penjelasan dan nasihat sahaja. Seperti firman Allah SWT yang bermaksud:

Sesungguhnya engkau (wahai Muhammad) tidak berkuasa memberi hidayat petunjuk kepada sesiapa yang engkau kasihi (supaya dia menerima Islam), tetapi Allah jualah yang berkuasa memberi hidayat petunjuk kepada sesiapa yang dikehendakiNya (menurut undang-undang peraturanNya) dan Dialah jua yang lebih mengetahui akan orang-orang yang (ada persediaan untuk) mendapat hidayat petunjuk (kepada memeluk Islam)
Petunjuk pada ayat di atas merujuk kepada taufiq bagi amal perbuatan (yakni perbuatan beriman kepada Allah). Kerana itu lah Nabi SAW sendiri tidak mampu memberi taufiq kepada bapa saudaranya, Abu Talib. Walaupun Abu Talib sudah melihat kebenaran (yakni mendapat hidayah) daripada ajaran Islam yang dibawa oleh Nabi SAW. 

Di dalam doa qunut itu juga kita memohon: "bersama mereka yang telah Engkau beri petunjuk".
Maka apakah pula makna doa ini?

Maksudnya kita meminta agar kalimat itu menjadi perantaraan (tawassul) dengan kenikmatan yang Allah berikan kepada mereka yang diberikan petunjuk-Nya agar Allah melimpahkan juga kepada kita melalui petunjuk tersebut.

Dalam kata lain, kita memohon agar kita dilimpahi dengan petunjuk yang Allah berikan kepada orang-orang disekeliling kita. Sebab itulah kita dianjurkan Nabi SAW agar mendampingi orang soleh dan orang alim, dengan harapan kita memperoleh keberkatan dan rahmat daripada Allah SWT juga.

Wallahu 'Alam

-Ibnu Abas-



0 ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts with Thumbnails