12/08/2009 12:56:00 PTG

Berapakah Nilai Dakwah Kita?

"Ana tak boleh pergi program tarbiyah tu, ada masalah kewangan lah." Jawapan Rizal bila dia diminta untuk untuk menghadiri program tarbiyah musim cuti.

"Kenapa buat masa cuti? Time macam ni mana ana ada duit?" Rungut Eja bila mendapat tahu dia diminta menjadi fasilitator tanpa bayaran untuk kem Remaja Islam.

Dialog seperti ini biasa kedengaran, lebih-lebih lagi apabila melibatkan harta (wang) untuk gerak kerja dakwah Islam.

Seringkali wang menjadi penghalang, masalah wang juga yang menjadi alasan KONKRIT untuk menbantut gerak kerja Islam.



Masalah Kewangan atau Masalah Sikap?

Itu persoalan yang harus kita tanya kepada diri sendiri.

Sama ada masalah tidak cukup wang itu wujud disebabkan faktor yang tidak dapat dielak atau dijangka, maka boleh lah dikatakan masalah kewangan.

Tetapi jika masalah tidak cukup wang itu berpunca daripada amalan boros dan  tidak mengurus wang dengan betul , maka itu masalah SIKAP.

Jika untuk mengisi perut kita sehari-harian kita membuat kira-kira, apakah untuk dakwah tidak perlu?

Jika untuk membeli peralatan pengajian itu penting kerana menuntut ilmu itu WAJIB, adakah dakwah itu PILIHAN? Bila ada wang lebih kita sumbang untuk kerja dakwah, kalau tiada maka tiada lah..

Tepuk dada tanyalah IMAN kita......

Berapakah Nilai Dakwah Kita?

Wahai orang-orang yang beriman! Mahukah Aku tunjukkan sesuatu perniagaan yang boleh menyelamatkan kamu dari azab seksa yang tidak terperi sakitnya? (10) Iaitu, kamu beriman kepada Allah dan rasulNya, serta kamu berjuang membela dan menegakkan agama Allah dengan harta benda dan diri kamu; yang demikian itulah yang lebih baik bagi kamu, jika kamu hendak mengetahui (hakikat yang sebenarnya). (11)

Sekian.

Wallahu 'Alam

-Ibnu Abas-

0 ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts with Thumbnails