1/26/2010 07:46:00 PG

Wajib Berkabung?

Tulisan ku ini bukan bertujuan menghina Sultan mahupun kerabat Diraja. Jauh sekali untuk memperlekeh adat orang Melayu. Tetapi sudah menjadi prinsip ku meletakkan Islam itu lebih tinggi daripada segalanya. Semalam aku terkejut bila mendapat tahu kononnya tindakan denda sebanyak RM300 akan dikenakan terhadap mereka yang tidak berkabung dengan memakai songkok hitam.

Pertamanya aku mengaku aku bukan orang agamawan. Tetapi aku MUSLIM! Maka rujukan aku ialah Kitab Allah dan Sunnah Rasulullah saw. Bukan perlembagaan Malaysia mahupun adat orang Melayu. Mana-mana perlembagaan dan adat yang tidak bercanggah dengan agama, aku terima. Mana-mana yang bercanggah aku tolak.

Aku tak pasti sama ada Mufti-mufti kat Malaysia ni buat kerja atau tak. Perkara macam ni pun buat senyap. 

Dari mana datang hukum berkabung sempena kematian sultan ni? 

Berdosa sangat kah ia sampai kena denda sebanyak RM 300 kalau tak berkabung?

Yang berpakaian dedah sana-sini tu dan separuh bogel tu, siapa yang denda?

Yang menonggak arak muka dengan muka selamba tu, siapa yang saman?

Yang bero*** kat taman-taman muka macam Melayu tu, siapa yang cegah?

Perkara maksiat yang jelas agama kata wajib cegah bersungguh-sungguh, boleh pula pegawai agama sambil lewa? Perkara adat macam berkabung ni, sanggup pula sampai berdenda-denda?

Dunia nak kiamat, ramai pegawai agama dan mufti makin BOD**! Sultan didahulukan, hukum Allah diabaikan!




Keduanya, aku baca kat berita hairan bunyinya macam ni:

Pemakaian pakaian perkabungan di kalangan rakyat Johor berikutan kemangkatan Almarhum Sultan Iskandar pada Jumaat lalu, adalah secara sukarela dan tiada unsur paksaan, kata Setiausaha Jumaah Majlis Diraja Johor, Datuk Abdul Rahim Ramli.

Sehubungan itu, beliau menafikan sekeras-kerasnya khabar-khabar angin yang mengatakan mereka yang tidak memakai pakaian perkabungan akan dikenakan tindakan seperti denda atau ditangkap.

"Baginda (Sultan Johor Sultan Ibrahim) telah meminta saya untuk menyatakan bahawa pemakaian perkabungan itu adalah secara tulus ikhlas daripada rakyat dan tiada sebarang unsur-unsur paksaan.
 
Oleh itu, aku cabar mana-mana orang agama yang fakih sangat tu, bagi aku hadith yang mewajibkan rakyat berkabung sempena kematian pemimpin. Kalau takda, jangan buat hadith palsu pula sudahlah ye!
 
Apa yang aku pasti, bila Nabi Saw wafat pun sahabat tak berkabung, inikan pula makhluk bernama sultan.

Saman lah..... kita tengok siapa kena saman kat akhirat nanti. Tunggu dan lihat kalau mulut pegawai agama boleh menjawab ketika tu!

Sekian

Wallahu 'Alam

0 ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts with Thumbnails