2/16/2010 11:24:00 PTG

Tabarruj (Berhias)


Salah seorang kawan ku (perempuan) pernah bertanya kepadaku hukum berhias di sisi syarak. Maka aku ambil kesempatan cuti ini untuk buat sedikit rujukan berkenaan hukum tabarruj (berhias) di sisi Islam.

Tabarruj menurut takrifan Imam Bukhari ialah,

“Seorang wanita yang memperlihatkan kecantikan rupa parasnya”

Takrifan ini selaras dengan firman Allah di dalam Surah al-Nur ayat 31 yang bermaksud:

“Katakanlah kepada wanita yang beriman: Hendaklah mereka menahan pandangannya dan memelihara kemaluannya, dan janganlah mereka menampakkan perhiasannya, kecuali  yang biasa nampak daripadanya. Dan hendaklah mereka menutupkan kain  tudung ke dadanya, dan jangan menampakkan perhiasannya, kecuali kepada suami mereka atau ayah mereka atau ayah suami mereka, atau putera-putera mereka, atau putera-putera suami mereka, atau saudara-saudara mereka, putera-putera lelaki mereka, atau putera-putera saudara perempuan mereka, atau wanita-wanita Islam, atau budak-budak yang mereka miliki, atau pelayan-pelayan lelaki yang tidak mempunyai keinginan (terhadap wanita) atau anak-anak yang belum mengerti tentang ‘aurat wanita. Dan janganlah mereka menghentakkan kaki untuk diketahui orang akan apa yang tersembunyi dari perhiasan mereka. Dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah hai orang-orang yang beriman supaya kamu beruntung.”

Daripada ayat ini ada beberapa kesimpulan yang boleh kita fahami. Antaranya ialah:

1.Menutup aurat bukan sekadar bertudung menutupi kepala @ rambut seperti mana yang difahami oleh segelintir (mungkin kebanyakkan) muslimah Melayu di negara kita. Adalah pelik bilamana seorang perempuan bertudung tapi mendedahkan leher, dada, atau memakai baju berlengan pendek. Jelas mereka juga tergolong dalam golongan yang tidak menutup aurat.

2.Segelintir muslimah keliru dan tidak faham dengan apa yang dimaksudkan dengan larangan berhias sehingga ada di kalangan mereka yang bertudung labuh sekalipun tetapi masih tidak dianggap menutup aurat. Pelik bukan? Hal ini kerana mereka mendakwa sudah menutup aurat akan tetapi masih berpakaian yang menarik perhatian golongan muslimin (bukan mahram) seperti memakai pakaian yang bercorak terlalu menonjol @ menarik perhatian, bermanik-manik dan sebagainya. Inilah akibatnya apabila kita memahami nas hukum secara literal tanpa mengkaji maqasid (objektif) syariah itu sendiri. Tujuan Islam mewajibkan wanita menutup aurat mereka adalah untuk mengelakkan fitnah dan gangguan daripada lelaki. Sekiranya muslimah menutup aurat tetapi masih berpakaian yang menarik perhatian kaum lelaki, adakah mereka memenuhi tuntutan syariah tersebut? Malah seringkala pihak tertentu menamakan pakaian fesyen sebagai busana muslimah. Perkara inilah yang perlu kaum muslimah fikir-fikirkan.

3.Di dalam ayat di atas tadi juga menyatakan larangan untuk kaum muslimah memakai perhiasan yang menghasilkan bunyi (hentakan) yang sudah pasti menarik perhatian orang di sekeliling untuk melihat mereka. Ini termasuklah memakai kasut tumit tinggi (kecuali jika anda boleh pastikan ia tidak menarik perhatian), gelang kaki dan sebagainya.

 
 
Kesimpulannya, hukum tabarruj adalah haram di sisi Islam kecuali untuk suami dan mereka yang mahram. InsyaAllah aku akan sambung tulisan berkenaan tabarruj ini di lain hari. Tulisan ku ini pasti tidak disenang segelitir muslimah. Oleh kerana aku pun bukan lah golongan ustaz, maka tulisanku mungkin banyak silapnya. Maka sebarang komen membina sangat dialu-alukan. Sekian

Wallahu 'Alam

-Ibnu Abas-

1 ulasan:

cahaya keharumanku berkata...

salam..minta share gmbar tabaruj tu tuk ltak di blog sy.. syukran =)

Catat Ulasan

Related Posts with Thumbnails