3/30/2010 10:02:00 PG

WakenaBeb!?

Sebelum aku menulis panjang, aku ingin terlebih dahulu meminta maaf kepada insan-insan pernah terkena "wakenabeb" dengan aku, dan juga ingin mohon maaf andai yang terasa dengan tulisan kali ini.

Bercakap benar walau pun pahit. Itu yang cuba aku praktikkan dalam hidup. Berusaha untuk perbaiki diri yang banyak kelemahan dan kecacatan diri ini. Dalam masa yang sama sedaya upaya melaksanakan amar makruf nahi mungkar agar diriku, keluargaku, kawan-kawanku dan saudara-mara ku selamat daripada menjadi bahan bakar api neraka Allah. Naudzubillah min zalik.

Semalam aku terbaca buku karangan Ust Mohd Khairuddin Aman Razali at-Takiri yang berjudul: "Hiburan dan Gurau Senda Menurut Islam". Alhamdulillah, buku adalah antara wasilah penting untuk diri ini memperoleh ilmu dan hidayah daripada Allah Ta'ala.

Wakenabeb, aku kira ramai di antara kita suka wakenabeb orang. Tapi pernahkah terfikir adakah perbuatan kita itu dibenarkan Islam? Walaupun sekadar "gurauan mengerat ukhwah" (sangkaan kita)

Mungkin ada yang mengatakan, "Rasulullah pun bergurau jugak pe?"

Ya, betul. Tapi bagaimana Rasulullah bergurau?

"Sesungguhnya untuk kami pada diri Rasulullah sallalahu alaihi wasallam contoh teladan yang terbaik, bagi sesiapa yang mengharapkan Allah dan Hari Akhirat, serta banyak mengingati Allah" [al-Ahzab: 21]

Ertinya kalau benar kita bergurau atas dasar mahu mengerat ukhwah Islamiyyah dan mendapat keredhaan Allah maka sudah tentu syarat utamanya ialah dengan mengikuti sunnah Baginda. Bukan dengan menyalahi sifat dan sunnah Rasulullah.



Sifat Benar Adalah Asas Gurau Senda Rasulullah Saw

Rasulullah sering bergurau dengan para sahabat. Tetapi yang menariknya, Rasulullah tidak pernah bergurau dengan mereka cerita bohong dan menipu sahabat baginda. Inilah asas dan akhlak Rasulullah saw yang barangkali gagal kita hayati dan jadikan ikutan.

Abu Hurairah menceritakan, para sahabat bertanya kepada Rasulullah: 
"Wahai Rasulullah, kamu selalu bergurau dengan kami"
Jawab Baginda: " Sesungguhnya aku tidak berkata melainkan yang benar"
[Hadith riwayat Tirmizi, Ahmad dan Bukhari - kata Tirmizi: Hadith Hasan Sahih]

Bakr bin Abdullah al-Muzani meriwayatkan sabda Rasulullah Saw yang bermaksud:
"Sesungguhnya aku juga bergurau senda, tetapi aku tidak mengucapkan melainkan yang benar"

Cerita Wanita Tua Mahu Ke Syurga

Kisah ini diriwayatkan oleh Tirmizi dan Baihaqi, yakni seorang wanita tua telah datang menemui Rasulullah dan berkata,
"Wahai Rasulullah, berdoalah kepada Allah agar aku dimasukkan ke dalam syurga."
Baginda menjawab, "Wahai ibu, sesungguhnya syurga tidak akan dimasuki oleh orang tua."
Wanita tua itu terkilan dan menangis kerana sangkaannya tidak berpeluang masuk ke syurga. Setelah baginda melihat keadaan itu, baginda menjelaskan maksud kata-katanya tadi.

"Seorang tua tidak akan masuk syurga dalam keadaan tua, tetapi Allah akan mengubah keadaannya menjadi muda remaja."

Baginda Saw kemudian membacakan firman Allah yang bermaksud:

"Sesungguhnya Kami menjadikan mereka (wanita-wanita tua) satu kejadian yang lain Lalu, Kami jadikan mereka anak dara, cinta kepada suami dan sebaya umurnya." [al-Waqi'ah: 35-37]
bersambung....

0 ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts with Thumbnails