4/20/2010 03:25:00 PTG

Perasaan sebuah bakul sampah

Bakul sampah. Perlukah aku memberikan takrifan apakah itu bakul sampah? Tak perlu kot.. Ini dia bakul sampah. 


Bakul sampah, walaupun dipandang hina oleh orang. Dituduh busuk, kotor, jijik dan bermacam lagi hinaan. Namun tidak pernah bakul sampah terfikir untuk bertukar karier selaku sebuah bakul sampah. 

Jiwanya kental, berpegang teguh kepada prinsip. Dia yakin, walaupun orang sering melemparkan sampah, sisa makanan, bangkai, najis dan segala jenis kebusukan dan keburukan terhadap dirinya, namun di sisi Allah kebaikannya dihitung dan dikira setiap hari.

"Ah, bukan aku yang melakukan segala kekotoran ini" monolog bakul sampah kerana sering dipandang hina orang makluk lain.

"Aku hanya melaksanakan tanggungjawabku, kalau bukan kerana aku pasti bersepah dan berselerak lah sampah-sampah yang manusia lakukan" bicaranya sendirian dengan yakin agar semangatnya tidak goyah.

Falsafah Di Sebalik Bakul Sampah

Adakala hidup kita diuji seperti sebuah bakul sampah. Melakukan kebaikan, namun dipandang pelik, hina malah dilemparkan pelbagai sinisan dan kutukan. Inilah kehidupan. 

Bakul sampah, walaupun melaksanakan tanggungjawab dan tugas yang mulia, tidak terlepas daripada hinaan dan pandangan sebelah mata. 

Mampukah anda menyelami perasaan bakul sampah?

3:191 (Iaitu) orang-orang yang menyebut dan mengingati Allah semasa mereka berdiri dan duduk dan semasa mereka berbaring mengiring dan mereka pula memikirkan tentang kejadian langit dan bumi (sambil berkata): Wahai Tuhan kami! Tidaklah Engkau menjadikan benda-benda ini dengan sia-sia, Maha Suci Engkau, maka peliharalah kami dari azab Neraka.
Segala pujian bagi Allah, yang tidak menjadikan bakul sampah itu sia-sia bagi mereka yang berfikir.

Subhanallah, Alhamdulillah, Allah Akbar!

Ok dah, cukup berfalsafah... sambung ulangkaji...

Wallahu 'Alam

Ibnu Abas al-Banjari 

0 ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts with Thumbnails