5/28/2010 10:23:00 PG

Sekular ?



Sekular? Bila sebut perkataan ni mesti rata-rata orang faham ia bererti memisahkan agama daripada kehidupan. Tapi betul ke kita faham sejauh mana kesan pemikiran sekularisme terhadap masyarakat dan negara kita hari ni? Cuba lihat dialog-dialog di bawah ni, ada unsur sekularisme tak?

"Okay, lepas solat Subuh kita buat pengisian rohani sikit ye.. Nanti ustaz bagi tazkirah, ok? Pukul 8 pagi kita buat aktiviti enjoy-enjoy sikit. Kita main futsal team lelaki lawan team perempuan."

- Sekularisme dalam program dan aktiviti pelajar/masyarakat

"Assalamualaikum w.b.t... Kita mulakan kelas dengan bacaan ummu Quran, al-Fatihah" [Pensyarah Pengajian Islam]

"Good morning... how do you feel today guys?" [Pensyarah Ekonomi]

- Sekularisme dalam pendidikan (Islam hanya diamalkan ketika kelas pengajian Islam)

"Apa pakcik ni, mana ada politik Islam? Politik tu politik la... Islam tu kita buat 6 perkara dalam rukun Islam tu sudah la!"

- Sekularisme dalam politik

"Alah, Bank Islam punya pembiayaan  mahal lah! Baik kita pinjam bank konvensional je.. Interest pun tak tinggi!"

- Sekularisme dalam ekonomi

Hakikatnya, hidup kita tak lari daripada ancaman dan pengaruh sekularisme. Walaupun kita faham dan tahu, kadang-kadang kita sendiri yang terpengaruh dengan sekularisme ni. Buka TV, tengok sekular. Selak suratkhabar, baca sekular. Keluar rumah, jumpa sekular. Masuk kelas pun belajar jadi sekular. Sekular dah lama merebak dan didoktrin dalam negara kita. Sama ada sedar atau tidak itu lah hakikatnya. Tak percaya? Cubalah fikir dan nilai sendiri.

Wallahu 'Alam

-Ibnu Abas-

0 ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts with Thumbnails