7/21/2010 09:14:00 PTG

Kesilapan ketika Solat


Sabda Rasulullah SAW: “Solatlah kalian sebagaimana kalian melihat aku solat.” 
(Hadith riwayat Imam Bukhari dan Imam Ahmad)

Hadith yang cukup ringkas dan padat. Barangkali ramai yang pernah mendengar atau membacanya, tapi sedikit sekali yang betul-betul beramal dengannya, hatta ber'title' ustaz.

Bagaimana kita hendak solat seperti Nabi SAW? Tidak lain dengan mengetahui hadis-hadith Nabi SAW yang wajib kita tahu selaku seorang Muslim. Tidakkah kita terasa malu dengan Nabi SAW, sepanjang hayat kita solat tidak pernah kita cuba untuk mendalami ilmu tentang solat dan mengkaji solat kita? Sedangkan kita mengakui mencintai baginda. 

Rasulullah SAW tahu bahawa di suatu ketika nanti, umatnya akan mensia-siakan solat, umatnya tidak lagi ‘menjaga solat’.  Dan ini boleh diperhatikan melalui sabda baginda SAW: 
“Akan datang satu masa atas manusia, di mana mereka mengerjakan solat, yang sebenarnya mereka tidak mengerjakan solat!” (Hadis riwayat Imam Ahmad)

Kata ulama’ besar Imam Ahmad lagi, “Saya sangat khuatir bahawa zaman yang dimaksudkan oleh Rasulullah SAW sebagaimana hadis ini adalah zaman kita sekarang ini”  Bayangkan zaman tersebut adalah di zaman Imam Ahmad  iaitu di tahun 164H hingga 241H.  “Sekiranya engkau solat di dalam 100 buah masjid, engkau tidak akan melihat  satu masjidpun di mana manusia mengerjakan solat dengan betul sebagaimana yang 
dicontohkan oleh Rasulullah SAW dan para sahabat. 
Ketahuilah olehmu, sekiranya ada seorang yang benar tatacara solatnya, lalu dia melihat  orang lain yang salah dan mensia-siakan solatnya, lantas dia diam, tidak menegurnya atau memperbaiki akan kesalahan orang itu atau tidak menasihatinya, maka dia bersama-sama menanggung dosanya.  Jadi orang yang betul tatacara solatnya tadi,  samalah dengan orang yang melakukan kesalahan bila dia tidak menegur dan menasihati  orang yang salah tadi,” kata Imam Ahmad.

Naudzubillah min zalik!

Pernahkah kita terfikir kerana ketidakpedulian kita terhadap kesilapan solat orang di sekeliling kita, solat kita juga mungkin tidak diterima? 

Di sini aku ingin berkongsi kesilapan-kesilapan yang sering dilakukan orang awam, dan sering juga dipandang sepi oleh mereka yang berilmu:

1. Solat Pendekar
Mungkin kedengaran pelik tapi itulah istilah yang sepatutnya diberikan. Aku pelik melihat gaya-gaya pencak silat segelintir orang yang dilakukan di dalam solat. Terutamanya ketika mengangkat takbir. Kadang-kadang hilang khusyuk solat orang seperti ni.

2. Solat Ekpress
Ini pula solat yang dilakukan orang golongan ultra pantas. Bayangkan 4 rakaat solat boleh selesai dalam masa 2 minit! Masakan sah solatnya sedangkan fatihah yang dibaca pun susah malaikat nak hitung (sinis). Thuma'ninah (tempoh berhenti antara dua rukun) lagi lah tak dititikberatkan! Dengan rukuk yang tak sempurna dah sujud, sujud pula begitu angkuh untuk hidungnya mencium bumi!

Sabda Rasulullah SAW: “Seburuk-buruk pencuri adalah orang yang mencuri (dalam) solatnya.” Para sahabat bertanya: “Ya Rasulullah, bagaimana mungkin ia mencuri (dalam) solatnya? Rasulullah SAW menjawab: “Yaitu mereka yang tidak menyempurnakan rukuk dan sujud.” (Hadis riwayat Imam Thabrani dan Hakim).

3.Memakai pakaian bergambar / bercorak
Perkara ini dilarang Nabi dan termasuk dalam perkara yang makruh kerana mengganggu fokus ketika solat.
“Nabi solat dengan mengenakan khamisah yang memiliki corak/gambar-gambar. Beliau memandang sekali ke arah gambar-gambarnya. Setelah selesai dari solatnya, beliau bersabda, “Bawalah khamisahku ini kepada Abu Jahm dan datangkan untukku anbijaniyyahnya Abu Jahm, kerana khamisah ini hampir menyibukkanku dari solatku tadi .”   Hisyam bin Urwah berkata dari bapanya dari Aisyah, “Nabi bersabda, “Ketika sedang solat tadi aku sempat melihat ke arah gambarnya, maka aku khuatir gambar ini  akan melalaikan/menggodaku .”  (Hadis riwayat  Al-Bukhari no. 373 dan Muslim no. 
1239)

Related Posts with Thumbnails