8/30/2010 02:16:00 PTG

Hukum Wanita Haid dan Orang Berjunub Masuk Masjid

Akhir-akhir ni sering isu agama dipolitikkan sehingga ramai umat Islam melatah kerana kejahilan dan tidak dapat menilai isu secara ilmiah. Antara isu mendoakan orang bukan Islam dan isu orang bukan Islam masuk masjid.

Semalam salah seorang peserta bertanyakan pula soalan berkenaan hukum wanita haid masuk masjid. Maka aku ambil sedikit masa untuk membuat nota ini sekadar rujukan tambahan.

Pertamanya, ini hanya nota dari pembacaan aku di internet, maka boleh diterima dan ditolak. [maaf tidak mempunyai kesempatan untuk membuat semakan sumber di perpustakaan)



Hukum yang dipegang oleh kebanyakan ulama seperti Imam Abu Hanifah, Imam Syafie, Imam Malik, Imam Ahmad bin Hanbal ialah haram bagi wanita haid duduk di dalam masjid.
Pendapat Imam Dawud Zahiri, Imam Muzani, Ibn Hazim Zahiri, Imam  serta beberapa orang lain lagi pula ialah diharuskan. Manakala ulama kontemporari seperti Dr Yusuf al-Qaradhawi juga berpendapat harus dan menarik fatwa beliau sebelum ini yang mengharamkan


جَاءَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَوُجُوهُ بُيُوتِ أَصْحَابِهِ شَارِعَةٌ فِي الْمَسْجِدِ فَقَالَ وَجِّهُوا هَذِهِ الْبُيُوتَ عَنْ الْمَسْجِدِ ثُمَّ دَخَلَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَلَمْ يَصْنَعْ الْقَوْمُ شَيْئًا رَجَاءَ أَنْ تَنْزِلَ فِيهِمْ رُخْصَةٌ فَخَرَجَ إِلَيْهِمْ بَعْدُ فَقَالَ وَجِّهُوا هَذِهِ الْبُيُوتَ عَنْ الْمَسْجِدِ فَإِنِّي لَا أُحِلُّ الْمَسْجِدَ لِحَائِضٍ وَلَا جُنُبٍ

Maksudnya: “Nabi saw datang ke Masjid Nabawi. Di kala itu muka pintu rumah para sahabat Nabi saw bersambungan dengan Masjid Nabawi. Baginda lantas bersabda: “Palingkan rumah-rumah kamu ke arah lain daripada masjid” Kemudian baginda memasuki masjid. Orang ramai belum mengambil apa-apa tindakan pun kerana mengharapkan agar turun kepada mereka kelonggaran. Setelah itu baginda keluar bertemu mereka. Baginda lantas bersabda lagi: “Palingkan rumah-rumah kamu ke arah lain daripada masjid, kerana sesungguhnya aku tidak menghalalkan masjid ini untuk perempuan haid dan orang yang berjunub”

Bagaimana pun ulama hadith berbeza pendapat tentang hadith yang mengharamkan wanita haid masuk masjid.
Antaranya Imam Ibnu Hajar al-Asqolani, Imam Bukhari, dan Syeikh Albani. Namun disanggah oleh Imam Syaukani yang mengatakan ia bertaraf Hasan & Sahih.Imam al-Bukhari mendhaifkan hadith ini dalam Adab al-Mufrad, berkata al-Bukhari "Jasrah adalah (perawi yg) Ajaib!", "ajaib" biasanya digunakan untuk perawi yang meriwayatkan hadith yang mungkar/palsu.

Dalil yang mengharuskannya pula:
Dari 'Aisyah, ia berkata: Rasulullah SAW bersabda kepadaku, "Ambilkanlah untukku sajadah kecil [6] di masjid." Jawabku, "Sesungguhnya aku sedang haid." Lalu Rasulullah SAW bersabda, "Sesungguhnya haidmu itu tidak berada di tanganmu."

Shahih riwayat Muslim, Abu Dawud, Tirmidzi, Nasa'i, Ibnu Majah dan Ahmad dan Iain-lain.

Walaupun hadith ini digunakan oleh ulama' yang mengharamkan sebagai hujah membolehkan wanita haid sekadar melintas masjid, namun disanggah oleh mereka yang mengharuskannya.

Ini kerana menurut mereka Rasulullah menyebut secara umum, tanpa menyebut bahawa Aisyah boleh sekadar melintasi atau masuk masjid dalam tempoh masa yang singkat.

Ini dikuatkan lagi dengan dalil:
Shahih riwayat Bukhari, Muslim, Abu Dawud, Tirmidzi, Nasa’i, Ibnu Majah, Ahmad dan lain-lain dari jalan Abu Hurairah, ia berkata: “Rasulullah SAW pernah menjumpaiku di salah satu jalan dari jalan-jalan yang ada di Madinah, kemudian aku berlalu pergi dan segera aku mandi kemudian aku datang (menemui beliau), lalu beliau bersabda, “Ke mana engkau tadi wahai Abu Hurairah?” Jawabku, “Aku tadi dalam keadaan junub, maka aku tidak suka duduk bersamamu dalam keadaan tidak bersih (suci)”, Maka beliau bersabda, “Subhanallah! Sesungguhnya orang mu’min itu tidak najis” (Dalam riwayat yang lain beliau bersabda, “Sesungguhnya orang muslim itu tidak najis)

Kejadian yang sama juga terjadi pada Hudzaifah sebagaimana diriwayatkan oleh Muslim, Abu Dawud, Nasa’i, Ibnu Majah, Ahmad dan lain-lain  

Adapun ayat 43 surah An-Nisaa' yang digunakan oleh ulama yang mengharamkan:

 وَلَا جُنُبًا إِلَّا عَابِرِي سَبِيلٍ
Maksudnya: “(jangan pula hampiri masjid) sedang kamu dalam keadaan junub melainkan orang yang melintasinya.”

Saidina Ali bin Abi Thalib menafsirkan ayat di atas dengan orang musafir, beliau berkata, “Diturunkan ayat ini berkenaan dengan orang musafir. Dan tidak juga bagi orang yang junub kecuali orang yang mengadakan perjalanan sehingga dia mandi. Beliau berkata ; Apabila seorang (musafir) itu junub lalu dia tidak memperoleh air, dia tayamum lalu solat sampai dia mendapatkan air. Dan apabila dia telah mendapatkan air (hendaklah) dia mandi’ [Riwayat Baihaqiy 1/216 dan Ibnu Jarir di kitab Tafsirnya juz 5 hal. 62 dan lain-lain sebagaimana telah dijelaskan oleh Ibnu Katsir di Tafsirnya 1/501 dan Imam Suyuthi di tafsirnya Ad-Durul Mantsur 2/165]
Kesimpulan: 
Perbezaan pendapat yang timbul adalah berpunca daripada perbezaan penilaian taraf hadith,  pemahaman terhadapnya dan aplikasi hadith oleh para ulama' yang disebut di atas. Yang mengharamkan menilai hadith yang diriwayat Ibn Khuzaiman dan Abu Dawud sebagai sahih manakala yang mengharuskan pula menilainya sebagai dhaif dan dikukuhkan dengan hadith sahih lain. Justeru aku lebih cenderung kepada pendapat yang mengharuskan wanita duduk diam di dalam masjid kerana lebih kuat dan lebih banyak maslahat diperolehi.. 

Wallahu 'Alam.

sumber:
http://www.mail-archive.com/assunnah@yahoogroups.com/msg22139.html
http://syeikh-takiri.blogspot.com/2008/02/hukum-wanita-haid-masuk-masjid-untuk.html

0 ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts with Thumbnails