8/31/2010 12:57:00 PTG

Tazkirah Buat Hati

Aku hairan dengan diriku.

Merungut bila dakwah ku tidak disahut

Marahkan orang lain bila program anjuran ku kurang mendapat sambutan

Merungut bila kepenatan... maka bercerita lah dalam blog tentang betapa penatnya dakwah ini.

Merasa diri sendiri sahaja di jalan yang benar.

Orang lain salah, pemimpin mereka salah, alumni mereka lagi lah sejuta kali salah!

Ketahui diriku... Bahawa sesungguhnya engkau telah hampir kepada mensyirikkan Allah.

Kau tidak sedar?


"Sesungguhnya yang paling ditakutkan daripada apa yang aku takutkan menimpa kalian adalah asy syirkul ashghar (syirik kecil). Sahabat bertanya: "Apakah dimaksudkan syirik kecil itu? Baginda menjawab: Riak." (Hadis riwayat Imam Ahmad) 

Adakah kini kau sedar wahai diriku? 
 
Merungut bila dakwahku tidak disahut, itu tanda tidak ikhlas. Bukankah amalan tidak ikhlas itu juga riak? Tidakkah kau tahu itu wahai diriku? Bahawa melakukan sesuatu amalan itu kerana selain dari Allah itu riak, dan meninggalkan maksiat selain kerana Allah itu juga riak?

Marahkan orang lain bila program anjuranku tidak mendapat sambutan hangat. Ya Rabbi, adakah ramai itu ukuran ganjaran pahala Allah berikan kepada diriku? Ketahui lah diriku, dakwah tidak dinilai kuantiti tetapi kualiti!

Luahkan lah kepenatanmu, kekecewaanmu, kesedihanmu kepada Tuhanmu. Usah kau mengadu di sana sini. Mungin tak salah kau mengadu kepada sahabatmu, tapi tidak di alam maya ini. Menagih lah simpati pada Ilahi, bukan untuk menagih populariti.

Kenapa kau rasa dirimu sahaja yang benar wahai diriku? Bukankah Islam itu luas.. Biarlah orang yang berbeza manhaj dan uslub dengan mu. Mengapa sakit hati? Tidak yakinkah pahala mu dihitung jika dirimu disakiti? Dan tidak pernahkan kau bertanya kepada dirimu, "adakah mereka yang menyakiti diriku, atau hatiku yang berpenyakit?"

Usah tunding jari, mencari kesalahan orang lain dan buruk sangka sebegitu. Mengapa tiada ruang untukmu husnu zhon kepada saudaramu? Apakah cacat cela orang lain sahaja kelihatan di matamu? Ketahuilah diriku, adakah kau boleh membelah dada orang yang kamu cela dan menilai hati mereka? Ingat wahai diriku, hanya kemaksiatan yang dizahirkan oleh orang yang fajir* sahaja kau berhak untuk mencelanya. Jangan engkau tajassus**, sehingga merasa dirimu seperti Malaikat, atau punya keramat untuk menilai hati manusia!

Bukankah engkau sering membaca ayat ini?

Wahai orang-orang yang beriman! Jauhilah kebanyakan dari sangkaan (supaya kamu tidak menyangka sangkaan yang dilarang) kerana sesungguhnya sebahagian dari sangkaan itu adalah dosa; dan janganlah kamu mengintip mencari-cari kesalahan orang; dan janganlah setengah kamu mengumpat antara satu sama lain. Adakah seseorang dari kamu suka memakan daging saudaranya yang telah mati? maka sudah tentu kamu jijik kepadanya. (Oleh itu, patuhilah larangan-larangan yang tersebut) dan bertaqwalah kamu kepada Allah; sesungguhnya Allah Penerima taubat, lagi Maha mengasihani. [al-Hujuraat: 12]




Sekian 'Tazkirah buat Hati'... sucikan lah hati ini dengan Qalam Ilahi..


Wallahu 'Alam


*fajir: mereka yang melakukan kefasiqan secara terang-terangan
**tajassus: mencari keaiban orang satu sama lain, mencari rahsia-rahsianya dengan tujuan untuk mengetahui kecacatannya

0 ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts with Thumbnails