10/23/2010 10:27:00 PTG

Thesis: Ringkas tapi Signifikan

Pertama sekali, Ringkas tapi Signifikan ialah moto Tok Guru aku: Prof. Dr. Hj. Muhd Kamil bin Ibrahim. Hehe.. Alhamdulillah, akhirnya aku berjaya menyiapkan thesis pertamaku yang bertajuk "Determinants of ISO Accreditation and Value Relevance in Malaysian Property Sector". Ramai kata, "panjangnya tajuk..." Hehe aku pun mula-mula blur dengan tajuk yang sedikit di luar bidang aku. Ok, aku bukan nak cerita tentang thesis aku, pening nanti. :)

Sepanjang proses menyiapkan thesis, banyak perkara yang aku belajar daripada Prof. Anehnya, perkara itu dahulu aku pandang kecil je. Walhal ia mencermin akhlak kita. Antaranya tentang erti sebuah JANJI.

Pernah tak anda berjanji dengan kawan anda, "Udanis, [dengan izin] pukul 3 petang ni aku nak jumpa kau, nak bincang hal bisnes sikit"

Kemudian bila tiba masa yang dijanjikan, anda menghantar SMS, "Alamak Udanis, ada assignment lah. Tak jadi jumpa. Sorry ye!"

Lihatlah betapa mudah untuk menabur janji dan mengkhianatinya. Bagi kebanyakkan orang, janji hanya menjadi janji apabila kita sebut 'aku janji' sedangkan contoh di atas ni lah sebuah janji yang ringkas tapi signifikan. Namun ramai yang begitu mudah mungkirinya.

Mencari Jalan Penyelesaian, atau Mencari Alasan

Membuat alasan memang mudah, cuma perlu membuat pakatan dengan Syaitan laknatullah maka bercambah lah idea untuk berdalih. Dan sikap inilah yang melanda kebanyakkan daripada kita [termasuk yang menulis: astagfirullah]

Namun untuk mencari jalan memerlukan kita untuk memerah otak dan keringat. Susah!

Tidak hairanlah ramai yang memilih pilihan pertama.

Cara kita berfikir mempengaruhi keputusan yang kita dapat. Andai kita 'optimis' kita gagal, inshaAllah kita akan merancang untuk gagal. Kalau kita optimis untuk berjaya, inshaAllah kita akan berjaya.

Peperiksaan dan Thesis - Hanyalah Wasilah bukan Ghayah

Aku cukup bimbang dengan cara berfikir yang terdapat dalam kebanyakkan pelajar yang bersifat 'CGPA Oriented'. Kalau dengan cara yang halal tak mengapa, tapi sehingga satu tahap sanggup MENIRU, PLAGARISM, maka kita perlu tanya sendiri apa yang kita kejar sebenarnya? Apa matlamat (ghayah) kita sebenarnya? CGPA, Gred bukan lah satu-satunya indicator anda berjaya!



Cuba kita fikirkan secara logik. Andai semasa belajar kita sanggup menipu dan meniru untuk LULUS dengan 'CEMERLANG'(kah?), apa jaminan kita takkan menipu majikan apabila sudah bekerjaya nanti?

Andai semasa belajar kita mengamalkan plagarism, apa jaminan kita tidak akan merompak hasil kerja orang apabila sudah bekerjaya nanti?



Pesanan akhir saya buat adik-adik & sahabat yang bakal menduduki peperiksaan, perbetulkan niat kita kerana ALLAH! Di saat akhir ini bukan buku tebal itu tempat anda bergantung, sebaliknya ALLAH S.W.T yang Maha Bijaksana itu lah tempat yang sewajarnya kita bergantung harap. Bukankah Dia yang memberikan ilham kepada kita? Ambil lah pesanan Imam Syafie dan kata-kata Confucius ini sebagai motivasi untuk kita semua. Wallahu 'Alam.

Barangsiapa yang mencari ilmu dengan perasaan sombong dan merasa tidak perlu kepadanya maka dia tidak akan pernah berhasil dan barangsiapa mencari ilmu dalam seribu kesusahan tapi dia bersungguh-sungguh maka dia akan berhasil - Imam Syafie

Learning without thinking is useless. Thinking without learning is dangerous - Confucius

Baca juga:

Apa Niat Kita?


p/s: saya memohon jutaan kemaafan kepada GURU-GURU dan PENSYARAH saya atas kesilapan, kecuaian, dan kenakalan saya sepanjang menuntut ILMU.

0 ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts with Thumbnails