8/26/2010 11:40:00 PG

AMANAT HADI AWANG?

Utusan MALAYSIA, Isnin 26 Mac, 2001, bersamaan dengan 1 Muharam 1422, berita utama di muka depannya bertajuk: "Pas perlu tolak Amanat Hadi". Dan di halaman 3, akhbar itu memaparkan tajuk: "Kafir: Pas digesa keluar pekeliling."




Secara jujur, kita perlulah bertanya: Adakah Haji Hadi pernah menyatakan apa yang beliau perkatakan itu adalah amanatnya? Jika beliau tidak pernah pun berkata atau tidak pernah pun mengisytiharkan bahawa itu adalah amanat beliau, maka dengan sendirinya mereka yang mengatakan itu adalah sebagai Amanat Hadi Awang adalah membuat fitnah. 


Di sini dikutip semula dari halaman 4 dalam Utusan Malaysia, 26 Mac 2001, apa yang akhbar itu menyebut sebagai Amanat Hadi Awang: 

"Saudara-saudara sekalian. Percayalah. Kita menentang Barisan Nasional (BN), bukan kerana nama BN. Kita menentang dia kerana dia menegakkan perlembagaan penjajah, mengekalkan peraturan kafir, mengekalkan peraturan jahiliah, oleh kerana itulah kita menentang mereka, oleh kerana itulah kita berjuang melawan mereka.
"Percayalah saudara-saudara, perjuangan kita adalah jihad, ucapan kita adalah jihad, derma kita adalah jihad dan kerana itu kita berjuang dengan puak-puak ini, kalau kita mati kerana berlawan ini, mati kita adalah mati syahid, mati kita adalah mati Islam. 
"Kita tidak payah masuk Yahudi, kita tidak payah masuk Kristian, kita tidak payah masuk Budhha tetapi kita akan menjadi kafir dengan mengatakan politik suku (asing), agama suku". 

Sekarang marilah kita secara jujur meneliti kata-kata Haji Hadi tersebut berdasarkan kepada ILMU, untuk melihata kebenaran. 

1. Betulkah atau tidak BN " menegakkan perlembagaan penjajah, mengekalkan peraturan kafir, mengekalkan peraturan jahiliah"? 

2. Betulkah atau tidak dari segi agama Islam, "perjuangan kita adalah jihad, ucapan kita adalah jihad, derma kita adalah jihad.", jika benar bahawa BN " menegakkan perlembagaan penjajah, mengekalkan peraturan kafir, mengekalkan peraturan jahiliah"? 

3. Betulkah atau tidak dari segi akidah agama islam kita akan menjadi "kafir" dengan mengatakan politik suku agama suku"? 

Perkara 1 dan 2, tidak pula pihak UMNO secara jujur mahu mempertikai dan memperbesar-besarkannya di media, justeru adalah perlulah kita sendiri bertanya kepada diri kita sendiri, kenapa? Kenapa ulama-ulama UMNO sendiri tidak mmmpertikaikannya? 

Hanya pada perkara 3 di atas saja kelihatanya tidak habis-habis pihak UMNO memperbesar-besarkannya, justeru adanya perkataan "kafir" yang digunakan oleh Hadi Awang! 

Kita juga kena fahami konsep dan makna perkataan "kafir" itu dari sudut agama Islam mengikut keperihalan keadaan siapakah yang menyebut perkataan itu, dan bukannya dari sudut kefahaman makna "kafir" mengikut kefahaman kita sendiri. Ini adalah kerana apabila kita mendengar (atau membaca), seseorang itu berkata menggunakan istilah tertentu, kita kena memahaminya mengikut apakah yang dimaksudkan oleh orang yang menggunakan istilah itu. 

Sekiranya kita menggunakan hanya mengikut kefahaman kita sendiri saja sebagai rujukan, bererti kita adalah silap kerana kefahaman kita sendiri itu tidak semestinya sebagai apa yang dimaksudkan oleh orang yang menggunakan istilah tersebut. 

Adalah paling bodoh, misalnya jika kita pula menyebarkan kepada orang lain apa yang kita fahami itu adalah salah dan tidak sebagaimana apa yang sebenarnya yang dimaksudkan oleh orang yang menyebutnya, tanpa terlebih dahulu kita meminta penjelasan daripada orang yang berkata itu, iaitu apakah maksudnya yang sebenar ia menggunakan "istilah" tersebut, sekiranya bagi kita, maksud "istilah" tertentu itu adalah tidak wajar disebut! Itulah sebabnya kita mestilah merujuk kepada sumber asal, supaya kita tidak membuat pelbagai andaian yang salah disebabkan kefahaman kita sendiri yang salah. 

Saya ingin memberikan satu contoh. Di sebuah Maktab Perguruan dalam tahun 1990 sewaktu satu perhimpunan pagi berserta dengan satu aktiviti senaman beramai-ramai di padang yang dikendalikan oleh para pelajar sendiri, seorang pelajar yang berasal dari Sabah yang mengetuai aktivi senaman pagi itu melalui siaraya memberikan arahan, "Kita mulai senaman pagi ini dengan semua orang, goyangkan pantat anda ke kiri ke kanan sebanyak 10 kali. O-kay, mulai sekarang....satu, dua...!" Mendengar arahan ini riuh rendahlah di antara kalangan para pelajar lelaki menjerit, dan majoriti para pelajar wanita dalam perhimpunan itu tersenyum-senyum malu. Di sebaliknya pelajar dari Sabah itu tadi terpinga-pinga, kerana para pelajar tidak mengikut arahannya, tetapi menjerit bersorak riuh, dan pelajar ini mengulangi lagi arahannya. Semakin kuat lagi jeritan para pelajar kerana bagi mereka bahawa pelajar dari Sabah itu mencarut, kerana menyebut "...goyangkan pantat anda ke kiri ke kanan..." itu.
Persoalannya ialah adakah maksud pelajar dari Sabah itu bahawaia mencarut? Boleh ditanyalah kepada pelajar Sabah itu, sudah pasti ia akan berkata bahawa dia bukannya mencarut! Ini adalah kerana di Sabah "pantat" bukannya perkataan yang maksudnya kemaluan wanita. 

Begitulah juga dengan Nik Aziz yang digembar-gemburkan oleh media bahawa beliau telah membuat kenyataan bahawa "Tuhan pun mencarut!", dan kita boleh minta bantuan syaitan! 

Kita lihat sajalah dalam Kamus Dewan, apakah huraiannya bagi perkataan "carut" dan "mencarut", tidak langsung adanya menerangkan konotasi bahawa perkataan "carut" dan "mencarut" itu maksudnya perkataan lucah. 

Dan begitulah juga apabila Nik Aziz berkata bahawa kita boleh minta bantuan syaitan. Kita kita kenalah tanya terlebih dahulu kepada Nik Aziz, apa yang beliau maksudkan. Dan sepatutnya pemberita yang membuat liputan itulah yang bertanya terlebih dahulu sebelum menyiarkan berita. 

Bagi orang-orang yang tidak arif mengenai Ilmu Islam sudah pasti mengatakan SEMUA syaitan adalah mesti jahat dan golongan yang dilaknatullah! Ini adalah kerana mereka tidak pernah pun menemui Hadis Nabi s.a.w. yang menyebu tkan bahawa Baginda s.a.w. juga mempunyai Syaitan yang mengiringi kelahiran Baginda, tetapi Syaitan tersebut adalah baik dan sudah beragama Islam. Dan bagi seorang Tuan Guru seperti Nik Aziz itu, sudah pastilah beliau maksudkan Syaitan yang boleh kita minta tolong itu, adalah Syaitan yang Baginda Nabi s.a.w. maksudkan itu; dan bukannya syaitan yang kita fahamkan selama ini. 

Dan begitulah juga Haji Hadi mengatakan, "Kita tidak payah masuk Yahudi, kita tidak payah masuk kristian, kita tidak payah masuk Budhha tetapi kita akan menjadi kafir dengan mengatakan politik suku, agama suku", di mana kita mestilah memahami daripada maksud Haji Hadi sendiri, kerana istilah "kafir" itu adalah istilah Arab, dan satu terminologi dalam agama, mengikut maknanya yang tersendiri. Aneh, Dr. Hamid Othman selaku ulama UMNO bagaikan tidak tahu pula apakah yang sebenarnya yang dimaksudkan dengan "kafir" oleh Haji Hadi; atau sengaja beliau pura-pura tidak tahu, sedangkan beliau juga adalah seorang ulama dalam UMNO? Jika Najib tidak tahu, itu tidaklah menghairankan sangat! 

Saya tidak berniat untuk membicarakan perkara salah faham mengenai penggunaan istilah atau perkataan di sini dari segi politik dalam laman dakwah ini. Fokus saya di sini ialah kita jangan menuduh seseorang sebagai salah, sebelum kita sendiri belum bertanya habis-habis dan dapatkan penjelasan daripada orang yang berkata untuk mengetahui apakah yang dimaksudkannya. Sering terjadi yang menuduh orang lain salah secara semborono itulah yang sebenarnya yang menuduh itu sendiri tidak sedar bahawa tuduhannya itu boleh memalukan pihaknya sendiri kerana kejahilannya sendiri. 

Kita mesti mempertimbang tara dari sudut ilmu, bukannya dari sudut pengetahuan, kerana jika dari sudut pengetahuan, seringkali kita akan terpengaruh memahamkan sesuatu itu mengikut kefahaman yang dikehendaki oleh iblis dan syaitan. Makanya, menjadi tidak berkesudahan pihak yang berpolitik mengambil kesempatan untuk memburuk-burukkan pihak lawannya, di atas keadaan ketidakfahaman dan kejahilan pengikutnya sendiri, supaya para pengikut dan penyokongnya turut sama memburuk-burukkan pihak lawan atas dasar yang tidak benar, dan salah dari segi ilmu. 

Barangkali itulah sebabnya Haji Hadi hadi tidak pernah pun hendak berkata apa-apa mengulas balas terhadap pihak UMNO yang menyebut-nyebut tak habis-habis perkara "kafir" tersebut; sebab dalam UMNO ada banyak ulama; masakan para ulama itu tidak tahu mengenai terminologi "kafir" dalam Islam dan menjelaskannya sendiri kepada ahli-ahli UMNO dan para penyokongnya. 

Dan hakikat sebenarnya pula, sekarang adakah tidak benar bahawa adanya ahli-ahli UMNO yang sememangnya terdiri daripada orang-orang yang sebenarnya "kafir", iaitu bukannya menganut agama Islam?
Jika ada, salahkah jika adanya orang atau sesiapa pun berkata misalnya: "Ramai orang UMNO kafir!"; Bukankah kenyataan begitu adalah benar setelah UMNO membukakan keahliannya kepada Bumiputra yang bukan beragama Islam, di Sabah? Malahan atas dasar ini saja pun, jika Haji Hadi nak berkata sekarang bahawa ada orang UMNO kafir, memang kenyataannya itu adalah tidak salah kerana semamngnya ada ramai ahli UMNO yang kafir (bukan Islam) di Sabah. 

Untuk memahami pengertian perkataan "kafir" ini, adalah lebih baik kita dapat membaca semula excerpt yang berkaitan dengan konsep "kafir". Dan berdasarkan excerpt ini, anda nilailah sendiri apakah Haji Hadi berkata bahawa orang UMNO itu kafir, sebagai betul atau pun tidak. Excerpt ini saya petik dari yang pernah pun dipaparkan oleh seorang sahabat kita di laman dakwah, mungkin anda pernah pun membacanya; sebagai berikut:

"Many people don't realize that leaving Islam does not necessarily mean leaving it completely by not performing any of its acts. Someone can leave the fold of Islam even if he continues to call himself a Muslim, claims to be a believer and even if he continues to perform some of the acts of Islam, such as praying and fasting. 

A Muslim is not simply one who performs any part of the religion. What happens sometimes is that a person performs part of Islam and at the same time he performs many acts of apostasy - such that, in fact, nothing is left of his Islam. He has left the fold of Islam even if he still claims to be Muslim. He is like the person who performs wudhu and then invalidates his wudhu; obviously nothing is left of his wudhu after he has invalidated it. 

Similarly, nothing is left of a person's Islam after he has invalidated it by acts of apostasy and kufr. Islam or being Muslim is not simply a name that we can call ourselves. Instead, it is testifying to something specific. Our actions must also be representative of that testimony. There are acts that one might perform that completely contradict that testimony. In such a case, nothing is then left of his testimony of Islam and he is no longer a Muslim.

At the outset, however, let me clarify one important point. There is a difference between kufr (act of disbelief) and kafir (a disbeliever). It is possible for a person to commit an act of kufr while he himself is not a kafir. If a person does an act of kufr out of ignorance, this does not automatically make him a disbeliever unless his kufr is explained and clarified to him and he then insists on following that act of kufr. When you realize this fact - that there are certain acts or beliefs that may take one out of the realm of Islam and into kufr - you will then realize the importance of knowing those acts in order to avoid them. One of the best ways of protecting yourself from evil is by knowing what evil is in order to recognize it when it appears and in order to remain away from the roads that lead to it. 

Therefore, everyone of us should take the time to study those acts of kufr that may lead us out of Islam. Study them in order to makes sure that we ourselves are not performing them. We should know them in order to keep ourselves away from them. We should also be familiar with them in order to teach them to others to protect them from such acts also. 

We should also realize that if we stay within the realm of iman and Islam, then even if we commit sins in this life - which is not something we may strive to do or be pleased with - but we should know that if we stay within the boundaries of Islam then even if we should commit many sins, Allah will enter us into Paradise as promised in many statements of His Messenger (peace be upon him). We may be punished in Hell for some time - and I ask Allah to save all of us from such an event - but then Allah will shower His mercy upon us and remove our sins from us, purify us and enter us into Paradise. 

But if we should leave the fold of Islam, then all of our deeds that we may perform will be worth nothing and we shall be in the Hell-fire forever. So this topic of knowing what takes one from the realm of Islam to the realm of kufr is of tantamount importance." 

Wasalam. 

[artikel ni aku copy paste dari tranungkite.net ]

0 ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts with Thumbnails