12/07/2009 08:02:00 PTG

Kehidupan Berumahtangga

Minggu lalu (Isnin - Ahad) aku mengikut En Hairul dan Pn Mas ke klang, rumah baru mereka yang terletak di Taman Aman Perdana. Aku ni pantang dipelawa, kalau tiada aral melintang memang pasti mengekor sahaja.

Tak banyak yang aku tolong. Angkat barang sikit, kemas-kemas sikit, potong rumput sikit, tapi makan BANYAK. He.. =) Kesian mereka...

Aku kagum dengan pasangan romantis ni. Barangkali pasangan suami isteri yang boleh menjadi mentor aku apabila berumahtangga nanti. Hehe..

Sudah pasti setiap rumahtangga akan diuji oleh Allah SWT. Rumahtangga mereka juga tidak ketinggalan. Antaranya ujian tinggal berjauhan. Selama beberapa tahun sebelum ini mereka terpaksa tinggal berjauhan maka sudah pasti banyak perkara yang SEPATUTNYA harus dibuang daripada senarai tugasan si isteri dan si suami.

Contohnya, si isteri sepatutnya memasak untuk suami, tetapi kerana masing bekerja dan duduk berjauhan tanggungjawab itu terpaksa diabaikan. Suami juga banyak senarai tanggungjawab  yang bersifat SEPATUTNYA, tetapi banyak juga yang harus diundurkan.

Melihat dan cuba memahami pasangan-pasangan hidup yang aku kenali membuatkan aku lebih faham akan REALITI hidup berumahtangga.

Di zaman belajar seperti sekarang, orang seperti aku (yang bujang) melihat kehidupan berumahtangga dengan pandangan yang IDEAL.

Tetapi bagi mereka yang sudah berumahtangga, mereka sedar bahawa pandangan kehidupan yang IDEAL itu belum tentu mampu diREALITIkan.

Apa yang kita cita-citakan dan idam-idamkan, kebanyakannya bersifat IDEAL
Sedangkan kehidupan yang harus kita tempuhi, semua itu bersifat REALITI dan PRAKTIKAL.

Mungkin ada bakal suami yang mengidam isteri yang pandai dan rajin memasak, tetapi bila berumahtangga si isteri sibuk dengan kerjaya sehingga tidak mampu memenuhi expectation suami.

Mungkin kerana hidup berjauhan selama ini, Pn Mas dan En Hairul belum dikurniakan zuriat lagi. Satu ujian yang besar buat pasangan suami-isteri. Tapi mereka cukup tabah dan sabar. Kerana itu lah aku kagum dengan mereka. Apapun, hanya doa yang mampu aku sumbangkan buat mereka. Kepada Pn Mas dan En Hairul, yakinlah dengan berkat kesabaran dan toleransi selama ini, ditambah dengan perasaan syukur terhadap nikmat dan redha dengan ujian daripada Allah; InsyaAllah kalian akan dikurniakan rezeki yang paling diidam-idamkan yakni anak yang soleh / solehah. Amin.



Andai penantian yang lama itu membuahkan hasil yang terbaik, nantikan lah ia dengan perasaan syukur dan redha.

Dan juga mereka (yang diredhai Allah itu ialah orang-orang) yang berdoa dengan berkata: Wahai Tuhan kami, jadikanlah kami beroleh dari isteri-isteri serta zuriat keturunan kami, perkara-perkara yang menjadi penyejuk mata (menenangkan hati), serta jadikanlah kami sebagai Imam bagi orang-orang yang bertaqwa”   
 [Surah al-Furqan ayat 74]

Sekian.

Wallahu 'Alam.

-Ibnu Abas-

0 ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts with Thumbnails